پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
نظر حضرت آیت الله العظمی روحانی درباره چرایی وضعیت نابهنجار دنیای اسلام
یکی از ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام در سوالی از حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی درباره دلایل وضعیت کنونی مسلمانان و جهان اسلام سؤال کرده است که در ادامه متن سوال و همچنین جواب معظم را می خوانیم...

یکی از ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام در سوالی از حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی درباره دلایل وضعیت کنونی مسلمانان و جهان اسلام سؤال کرده است که در ادامه متن سوال و همچنین جواب معظم را می خوانیم:

 

سوال: چرا مسلمانان نتوانسته اند با عبرت گرفتن از قيام امام حسين (عليه السلام) وضعيت نابهنجار خود را سامان بخشند؟!

 

پاسخ حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله:

 

باسمه جلت اسمائه؛

جهان اسلام به دو بخش جغرافيايى - عقيدتى تقسيم مى شود؛ اكثريت اهل سنت در بيشتر كشورهاى اسلامى و اقليت تشيع در ايران و عراق و برخى كشورهاى ديگر.

اكثريت اهل سنت از يك طرف به جهت برخوردار نبودن از اعتقاد به امامت اهل بيت (عليهم السلام) و نبود سنت عاشورايى در ميان آنها، و از طرف ديگر اعتماد به حاكمان و توجيه سياسى كار ايشان - كه اگر حاكم اسلامى عادل شد بايد شكرگزار و اگر ظالم شد، بايد صبر پيشه كرد و تحمل نمود - كه يك فلسفه سياسى غلطى است و از دوران قديم در ميان اهل سنت حاكم بوده و همواره نظم را، بر تحقق عدالت تقدم داشته اند، در نهضت هاى اسلامِ سُنّى مانند اخوان المسلمين، و جماعت مسلمين، چندان موفقيتى به دست نياورده و نهضتشان به شكست انجاميده است.

اما اهل تشيع در چند مورد در كشورهاى شيعه نشين با الهام گيرى از نهضت امام حسين (عليه السلام) توانسته اند استقلال طلبى و نهضت اجتماعى بپا دارند و هويت سياسى خود را اعلام نمايند. نهضت استقلال طلبى مسلمانان عراق به رهبرى علماى شيعه و مراجع تقليد در انقلاب 1920 كه به استقلال عراق از استعمار انگليس انجاميد، نمونه اى از اين باب است. اما متأسفانه با اين كه ابتدا شيعيان استقلال عراق را به دست آوردند، ولى بعداً عقب نشينى كرده و موضوع حكومت به دست اقليت اهل سنت در عراق افتاد كه در مدت زيادى حاكمان بعثى ناسيوناليست با استبداد كامل آن را اداره كردند.

ايرانيان مسلمان نيز گرچه با الهام گيرى از نهضت حسينى در نهضت مشروطيت و انقلاب اسلامى، توانستند حكومت تشكيل دهند، ولى متأسفانه انحراف نهضت مشروطيت از اهداف اسلامى خود به وسيله لائيك ها و روشنفكران وابسته، آنها و به ويژه عالمان دينى را منفعل ساخت و سرانجام به انزوا كشاند. چنانچه آيت الله نائينى تئوريسين جناح اسلامى نهضت مشروطه، كتاب خود «تنبيه الامة و تنزيه الملّة» را جمع كرد و از نهضت دور نشست.