پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
اعلاميه درباره جنايات رژيم شاه و اعلام لغو مراسم عيد نوروز 1357

تاريخ : 22/12/1356

بسمه تعالى و اليه المشتكى
(إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ خَوَّان كَفُور)
دنيا بداند ظالمانه ترين طرز حكومت در ايران جريان دارد جنايات هولناكى در ايران و در قلب منطقه وسيع و حساس خاورميانه با تلاش عمال نشاندار استعمار و دژخيمان در دست اجرا است. مدعيان بشر دوستى در جهان بدانند ملت مسلمان ايران زير ضربات چكمه هاى عمال خون آشام استبداد ظرف چهل روز: دو مصيبت بزرگ ـ فاجعه رقت بار قم در 19 دى ماه و فاجعه دلخراش تبريز در 29 بهمن ماه ـ را متحمل شده و در چنين شرايط رقت بارى به مبارزات قهرمانانه خود ادامه مى دهد. نيروهاى اهريمنى در لباس ها و نقاب هاى مختلف از هر طرف، مردم اين كشور را محاصره نموده و فريادهاى اعتراض را در گلو خفه مى سازند. چاپخانه ها شديداً سانسور و حركات و سكنات مردم زير نظر پليس مخفى است.
وسايل ارتباط جمعى و تبليغاتى در بست در انحصار دولت مى باشد. پهلوان پنبه هاى دولتى زير حمايت تانك و زره پوش در خيابان ها رژه مى روند و به ملت بى دفاع دهن كجى مى كنند ـ گويا تلويزيون و راديو و اين چند روزنامه وابسته هم به جز نشر اكاذيب و قلب حقايق و خيانت به ملت وظيفه ديگرى ندارد ـ براى دانشجويان علوم دينى و دانشجويان دانشگاه ها و بازارى هاى متدين مرتباً ايجاد مزاحمت مى كنند و پرونده هاى ساختگى تنظيم مى نمايند. مساجد، دانشكده ها بسته شده و عده كثيرى در زندان ها و جماعتى در تبعيدگاه ها به سر مى برند. اى مسلمانان جهان، اين است معنى مسلمانى هيئت حاكمه، اى جهان آزاد و اى جوامع بشرى چنين است معنى حكومت قانون در ايران، در هر حال تكليف، مقاومت است.
ما از حضرت بقیه الله ارواحنا فداه مدد مى طلبيم و با استمداد از همت بلند آن بزرگوار به مقاومت ادامه مى دهيم و پيش مى رويم و به پيروزى خود اطمينان كامل داريم. هم اكنون نيز به پيروزى هاى بزرگى نائل شده و ماسك هاى فريبكارانه آنان را دريده و موفقيت هاى ظاهرى اين دستگاه جبار را رسوا كرده ايم. «والعاقبه للمتقين»
در چنين شرايط خفقان آور و قتل عام ها با آنكه هنوز چهلم كشته هاى تبريز فرا نرسيده و هنوز هزاران نفر از هموطنان ما (پدران و مادران داغديده، اطفال يتيم شده، نوعروسان و بقيه بستگان شهداء) در سوز و گدازند، آيا باز هم كسى مى تواند اول فروردين را عيد ملى بگيرد و مراسم جشن برپا كند؟ در صورتى كه پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرموده است : مؤمنان چون يك تن هستند هنگامى كه يك عضو ناراحت شود بقيه اعضا راحتى ندارند. حوزه هاى علميه امسال از انجام تشريفات نوروزى خوددارى مى نمايند تا بدين وسيله در عمل به خانواده هاى مصيبت زده تسليت گفته باشند و عملا نشان دهند كه قاطبه ملت ايران از خواسته هاى انسانى و قانونى و شرعى مردم شجاع تبريز كه با نثار خون خود وفادارى خود را به اسلام و روحانيت نشان دادند پشتيبانى مى كنند و خود را در غم و اندوه آنان شريك مى دانند. شركت عموم طبقات در اين مبارزه منفى بار ديگر وحدت كامل ملت مسلمان ايران را در مبارزه با عمال استبداد سياه به جهانيان نشان خواهد داد. در خاتمه تشكر خود را به مناسبت پشتيبانى مردم ايران اعم از علماى اعلام و بازارى ها و دانشجويان عزيز و ساير طبقات مذهبى از اهداف عاليه روحانيت و مرجعيت شيعه ابراز داشته و از خداوند متعال براى همه آنان توفيق بيشتر را خواستاريم.
پاينده قرآن، جاويد مقررات آسمانى اسلام
محمدصادق الحسينى الروحانى
2/ربيع الثاني/98