پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
سالار بانوان گيتى حضرت مريم (عليها السلام) است يا حضرت زهرا (س)؟
استفتاء:

برخى مى ‏گويند كه فاطمه عليها السلام، سالار بانوان گيتى نيست، چرا كه اين فضيلت به بيان قرآن شريف، به مريم اختصاص يافته است كه مى ‏فرمايد: «وَإِذْ قَالَتْ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّه‏َ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ*»؛ (1) و هنگامى را به‏ ياد آور كه فرشتگان گفتند: اى مريم! به‏ يقين خدا تو را برگزيده و پاكيزه ساخته و تو را بر زنان گيتى برترى بخشيده است. با اين بيان، آن رواياتى كه دلالت بر برترى صدّيقه طاهره فاطمه عليها السلام دارد در برابر اين آيه مباركه تاب ايستادگى ندارد؛ آيا اين سخن درست است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; به ‏هنگام تعارض و رويارويى ميان آيه و حديث، بايد به سراغ مرّجحات رفت و در آن مورد جستجو نمود و عالمانه و فنّى تصميم گرفت و انتخاب نمود، امّا هنگامى كه روايات، تفسيرگر آيه باشد، در آن صورت بايد بر معناى آن ملتزم گرديد، چرا كه نپذيرفتن سخن معصوم عليه ‏السلام در حقيقت نپذيرفتن كتاب خداست.

آيه مورد بحث بدون روايت، داراى دو وجه و دو احتمال است:

الف. يكى احتمال گزينش مريم عليها السلام به عنوان برترين بانوى روزگار خويش؛

ب. و ديگر احتمال گزينش مريم عليها السلام به عنوان برترين بانوى روزگاران؛ هر دو احتمال ممكن است، امّا هنگامى‏ كه به راستى روايتى از پيشوايى معصوم عليه ‏السلام در تفسير آيه شريفه برسد و منظور و مفهوم آيه شريفه را به‏ صورت روشنى بيان كند، و به هر پژوهشگر و انسان حقجو توضيح دهد كه فاطمه عليها السلام پاره وجود پيامبر برگزيده خداست، و در پيشگاه خدا و رسول او داراى جايگاهى است كه خدا به خشنودى او خشنود مى‏ گردد و به خشم او خشمگين، و اوست كه سالار بانوان عالم در همه عصرها و نسل‏ هاست، در آن صورت ديگر جايى براى اين سخن نمى ‏ماند كه: آيه شريفه بر روايت يا روايات مقدّم است.

-------------------------------------------------------
1 ـ آل عمران/ آيه 42.