پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
طبق روایات، پنج نوبت يا سه نوبت خواندن نماز ملاك نيست.
استفتاء:
با توجه به اينكه سنت نبى اكرم (صلى الله عليه وآله) و ائمه هدى (عليهم السلام)، اقامه نمازهاى واجب در 5 نوبت بوده است، چرا در حال حاضر نمازها در سه نوبت اقامه مى شود و اذان نيز در سه نوبت رسماً پخش مى شود; در حالى كه اهل سنت اين گونه عمل نمى كنند؟ اگر انسان خود نمازهايش را در 5 نوبت اقامه كند چگونه است؟
جواب:
باسمه جلت اسمائه; پنج نوبت يا سه نوبت ملاك نيست، آنچه در روايات ملاك است دو امر است نخست: آنكه وقت فضيلت و اجزاء ملاك است و دوم خواندن نافله. از اين رو در حال سفر و روز جمعه جمع بين ظهر و عصر; يعنى در يك نوبت خواندن افضل از تفريق است يكى از اصحاب امام صادق (عليه السلام) منتظر دخول وقت فضيلت براى خواندن نماز عصر بود. حضرت فرمود تعيين آن وقت براى نافله است تو كه نافله خوانده اى منتظر نمان; بهتر است در خواندن نماز عصر عجله بكنى. پس چون عامه مردم در نماز ظهر و عصر نافله نمى خوانند، در دو نوبت خواندن بهتر نيست، بلكه در يك نوبت بهتر است و هم چنين نماز مغرب و عشاء. خود پيغمبر (صلى الله عليه وآله) و ائمه اطهار (عليهم السلام)، مكرر نماز جمع خوانده اند.