پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
در«حديث كسا» چرا خدا در پاسخ به جبرئيل جريان را از فاطمه (س) آغاز مى كند؟
استفتاء:
چرا خدا در پاسخ پرسش جبرئيل جريان را از حضرت فاطمه عليها السلام آغاز مى كند و او را مدار و محور براى پاسخ قرار مى دهد با آن كه پيامبر برترين موجودات است، چرا از او آغاز نمى كند؟
جواب:
باسمه جلت اسمائه; شايد اين نكته كه حديث از صدّيقه طاهره عليها السلام آغاز مى گردد، آن باشد كه وجود ارجمند او، محور و مدار و رشته گردآورنده ميان نور رسالت و امامت آسمانى است؛ چرا كه از روايات بيانگر «عالم انوار» چنين دريافت مى گردد كه دو نور پرشرافت رسالت و امامت، از آغاز آفرينش، يك نور بود و در وجود پاكان روزگاران از نسلى به نسل ديگر انتقال يافت تا به وجود پرشرافت جناب عبدالمطّلب رسيد، و در آنجا بود كه خدا آن فروغ مبارك را به دو بخش تقسيم نمود. بخشى از آن فروغ كه نور رسالت و نبوّت بود در وجود جناب عبداللّه قرار گرفت و بخش ديگر كه نور امامت آسمانى بود در وجود ارجمند ابوطالب، و اين دو فروغ تابناك از هم جدا بود تا بار ديگر در وجود نورانى صدّيقه طاهره فاطمه زهرا عليها السلام به هم پيوست و وجود ارجمند فاطمه عليها السلام قرارگاه و ديدارگاه آن دو نور شد و آن حضرت به ديدارگاه دو نور رسالت و امامت و نقطه پيوند و گردآمدن دو درياى بى كران فضيلت و جلوگاه دو مقام والاى نبوت و ولايت آسمانى عنوان يافت؛ و به همين جهت هم، حديث شريف كسا به نام بلند و پرشكوه او آغاز مى شود و نام ارجمند او پيش از آمدن نام هر يك از آن انوار الهى به صورت جداگانه آورده مى شود، تا آن دو نور رسالت و امامت محور باشند و دو نور وجود امام حسن و حسين بر گرد آن بگردند.