پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
معصومين (عليهم السلام) واسطه فيض الهى
استفتاء:

برخى مى گويند: هدف نهايى كه در اصطلاح حكما و فيلسوفان يكى از اجزاى علت تامه مى باشد آن است كه فاعل را از قوه به فعل و هم چنين از امكان به وجوب در مى آورد.

اين هدف آغاز تصور ذهنى و پايان تحقق وجودى شىء است و سبب خروج فاعل از حالت قوه به فعليت مى باشد، مثل نجارى كه اقدام به ساخت يك صندلى نمى كند مگر براى هدفى كه در پى آن است و اگر آن هدف را تصور نكند از حالت بالقوه به ميدان تحقق فعلى آن هدف نخواهد رسيد.

بنابراين هدف نهائى نقش خاصى در تحقق معلول دارد و آن را از امكان موجود بودن به وجود داشتن در مى آورد، زيرا انگيزه فاعل در تلاش براى انجام آن محسوب مى شود. هدف خداوند از آفرينش، بندگى و پرستش است، هم چنان كه در آيه شريفه مى فرمايد: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» (1); بنابراين اعتقاد ما شيعيان و تاريخ حقيقى نيز گواه بر اين است كه امامان معصوم و اهل بيت (عليهم السلام) بودند كه خداوند را حقاً بندگى و عبادت كردند. بنابر اين مى توانيم بگوئيم كه ايشان علت غائى و هدف خلقت و واسطه فيض الهى اند; البته فقط با اين تفسير، نه اين كه مانند برخى جاهلان ايشان را در خلق و تدبير، شريك خدا بپنداريم». نظر شما در اين باره چيست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اهل بيت (عليهم السلام) علت غائىِ آفرينش هستند و ايرادى هم ندارد كه چند علت غائى در طول هم وجود داشته باشد. بديهى است كه علت غائى، عبادت است ولى از آنجا كه اين عبادت و مصداق كامل آن تنها با وجود معصومين (عليهم السلام) محقق مى شود، هم چنان كه در زيارت جامعه با عبارت: «مَنْ أَرادَ اللهَ بَدَأَ بكُمْ، وَمَنْ وَحَّدَهُ قَبلَ عَنْكُمْ، وَمَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بكُمْ» (2); بدان اشاره شده است، هيچ ايرادى ندارد تا وجود ايشان را نيز علت غائى بدانيم.

-----------------------------------------------------------

1- و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند; ذاريات: 56.

2- «هر كس كه خواهان خدا باشد از شما آغاز مى كند و هر كس يگانگى خدا را بخواهد (بشناسد) از شما بايد فرا گيرد و هر كس كه خواهان رسيدن به خدا باشد به سوى شما (بايد) توجه كند»; مفاتيح الجنان، قسمتى از زيارت جامعه كبيره.