پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
دليل وجوب وجود امام
استفتاء:

اگر پيامبر (صلى الله عليه وآله) تمام احكام اسلامى را در زمان حياتشان بيان ننموده اند كه رسالتشان ناقص است و اين بر خلاف عقيده شيعه است. اگر يبيان نموده اند و احكام كامل به مسلمين رسيده است چه نيازى به وجود امام است كه از طرف خدا احكام را به مردم بگويد؟

به بيان ديگر، مگر امامان (عليهم السلام) همان سخنان رسول خدا (صلى الله عليه وآله) را بيان نمى كنند، پس چرا بايد امامان هم باشند؟ اگر هم سخنان پيامبر (صلى الله عليه وآله) را نمى گويند و نظر شخصى خود را مى گويند كه اين هم صحيح نيست. جواب حضرت عالى راه گشاست.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) تمام احكام اسلامى را آورده اند و در قرآن آمده است: «لا رَطْب وَ لا يابس إِلاّ فِي كِتاب مُبين» (1).

ولى فهم خصوصيات احكام بدون بيان ائمه طاهرين (عليهم السلام) ممكن نيست چراكه فهم كامل قرآن براى غير ائمه ميسر نمى باشد، به همين دليل مى بينيم كه رؤساى مذهب غير اثنى عشرى مانند ابوحنيفه و سايرين كه بيان احكام مى نمودند، شاگرد امام صادق (عليه السلام) يا شاگرد شاگرد آن حضرت بودند.

خود عُمر در مواردى كه احكام را نمى دانست به امام على (عليه السلام) مراجعه مى كرد و حداقل در صد مورد گفته است: «لولا على لهلك عمر» (2)

قطع نظر از بيان حكم، ائمه (عليهم السلام) حافظ احكام نيز مى باشند. در حال حاضر، علماء به واسطه روايات، احكام را بيان مى نمايند و بدون آنها بيان احكام ممكن نيست. اين مختصرى از فوائد وجود امام است; تفصيل را از كتب ديگر استفاده كنيد.

------------------------------------------------------------

1- هيچ تر و خشكى نيست مگر اينكه در كتابى روشن [ثبت] است; انعام: 59.

2- ارشاد القلوب، ج2، ص 213; بحار الانوار ج10، ص 231 و نيز براى اطلاع از رواياتى كه درباره رجوع عمر به اميرالمؤمنين عليه السلام براى كسب حكم شرعى وارد شده، رك: صحيح ابوداود، ج 28، ص147; مسند احمد، ج1، ص 140 و 154; مستدرك حاكم نيشابورى، ج 4، ص 357 و...