پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
آیا خلقت پیامبر پیش از همه بوده گرچه از نظر زمانی خاتم پیامبران شده است؟
استفتاء:

برخی از فضلا چنین گفته اند که خلقت پیامبر اعظم پیش از همه و اول از همه بوده است و استدلال کرده اند به این آیه ی شریفه که: " قُلْ إِن كَانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابدِينَ‌ "  بر اساس دیدگاه این فضلا این آیه نشان می دهد که خلقت محمد پیش از همه بوده گرچه از نظر زمانی خاتم پیامبران شده است ولی من به جهت بی اطلاعی نمی توانم بفهمم منظورشان از این استدلال لطیف چیست؟ از شما کمک می طلبم تا این مسأله را برایم به طور مفصّل تبیین کنید.

جواب:

باسمه جلت اسمائه; در روایتی از امام باقر (ع) آمده است که: "ما پیش از همه خلق شدیم، و پیش از همه خدا را عبادت کردیم و تسبیح گفتیم، ما بودیم که سبب خلقت دیگران شدیم و حتی سبب شدیم تا دیگران تسبیح خداوند گویند و او را عبادت کنند، بوسیله ی ما خدا شناخته شد، بوسیله ی ما خلایق، خدا را یگانه دانستند و بوسیله ی ما خداوند پرستش شد"  و این آیه را تلاوت فرمود :" قُلْ إِن كَانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابدِينَ‌ ؛ پس رسول خدا اول از همه خدا را عبادت می کرد و پیش از همه، وجود فرزند و شریک را برای خدا انکار کرد" . البته می توان نوعی ملازمت و همراهی را بین نبود فرزند برای خدا و وجود پیامبر اسلام که نخستین موجودات است، در نظر گرفت و چنین گفت: اگر خدا فرزند داشت که محال است و چنین نبوده و نخواهد شد پس وجود او دائمی بوده است. در حالی که پیامبر اسلام بر اساس روایت اسحاق بن عمار، چنین می فرماید: اگر خداوند فرزندی داشت من اولین عابد بودم یعنی او را اطاعت می کردم ، نتیجه این که وجود پیامبر اسلام نخستین موجودات است و گرنه اولین بودن در عبادت و اطاعت بر او صدق نمی کند.