عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18329-2756     

توضیحات دفتر آیت الله العظمی روحانی دام ظله درباره بعضی شبهات اعتقادی و دعوت از مردم برای استغفار و دعا به درگاه الهی

در آستانه سالروز شهادت امام هفتم، امام سجده‌های طولانی و اشک‌های سرشار و مناجات‌های بسیار، امام موسی کاظم (علیه السلام ) هستیم...
 
 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
در آستانه سالروز شهادت امام هفتم، امام سجده‌های طولانی و اشک‌های سرشار و مناجات‌های بسیار، امام موسی کاظم (علیه السلام )  هستیم . 
امامی که در ابتلاء و بلا زندگی  و در زندان سندی بن شاهک مسموم شد و به شهادت رسید و گفتند «او امام رافضی‌هاست.» از طرفی هم در آستانه سال جدید شمسی هستیم ، امید است که مردم شریف ایران مثل گذشته حرمت اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام را حفظ کنند .
 
اما بعد؛ ما امروز گرفتار یکی از ابتلاءاتی هستیم که مردم شرق و غرب دنیا را به بیماری کشنده‌ای گرفتار نموده به نحوی که نیکوکار و بدکار، مومن و فاسق و کافر، پرهیزگار و شقی از آن در امان نمانده‌ اند، بسیاری از امور زندگی مردم مختل و یا تعطیل شده  و در پی تعطیلی مسجد الحرام و مسجد النبی و حرم‌های مقدس ائمه‌ی اطهار (علیهم السلام)  عبادات و اعمال مستحبی و حالات  معنوی در بیشتر مناطق  تحت تاثیر قرار گرفته است .
 همچنین تمام انسان‌ها به قصور و ناتوانی خود در درمان این بیماری مسری خطرناک ، که آمار مبتلایان آن در همه‌جا به شکل تصاعدی در حال افزایش است ، اقرار می‌کنند. 
 
حال انسان عاقل و آگاه در صورت توجه و انسان مومن زیرک در صورت تامل در زندگی اکنون بشریت درمی‌یابد که بسیاری از رفتار و کارها از مصادیق نافرمانی و علیه ارزش‌های اخلاقی است و طغیان و ظلم و فساد شمرده می‌شود و اینجاست که برایش تردیدی باقی نمی‌ماند که یکی از مصادیق این آیه‌ی شریفه‌ محقق شده: 
 
(ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ والْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ/
 فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه برّ و بحر زمین پدید آمد تا خدا هم کیفر بعضی اعمالشان را به آنها بچشاند، باشد که (از گنه پشیمان شده و به درگاه خدا) باز گردند؛ 41 روم)
 
و قطعا این مساله نتیجه‌ی حتمی سنت الهی است که در امت‌های پیشین نیز جاری شده و می‌تواند در هر زمان و مکانی جاری شود... 
سنتی که در کتاب اصول کافی آمده و امام باقر (علیه السلام ) به نقل از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «پنج چيز است كه اگر به آنها برخورد كرديد از آنها به خدا پناه بريد: 
هرگز در مردمى زنا پيدا نشود كه آن را آشكارا كنند جز اينكه در ايشان طاعون و دردهائى كه در گذشتگان آنها سابقه نداشته پديدار گردد...» . 
چه بسیار گناهان زشت و قبیحی که در این دوران در تمام زمینه‌ها پدیدار شده است که یکی از  نتیجه هایش این بیماری مسری است که در گذشته سابقه نداشته است. 
 
به همین دلیل از عموم خواهران و برادران مومن و مخصوصا متولیان راهنمایی دینی و امور دنیایی مردم می‌خواهیم برای  رهایی از این ابتلاء عظیم به موارد ذیل توجه نموده و مردم را آگاه تر نمایند:
 
اولا:
 آگاهی‌بخشی به مردم که مفاهیم عقیدتی و امور تکلیفی مادی را با یکدیگر خلط نکنند؛ زیرا این کار، موجب سردرگمی و گمراهی کسانی شده است که تحت تاثیر دشمنان، اعتقادات ما به ائمه (علیهم‌السلام) را مورد تشکیک قرار می‌دهند. 
نیز  در بعضی دیگر موجب کاهلی و عدم انجام تکالیف عملی شده است به نحوی که به وظیفه خود مبنی بر لزوم احتیاط و تلاش برای حفظ اماکن عمومی و حتی مساجد و حرم‌های مقدس از عواملی که باعث انتقال بیماری و آلودگیهای مادی می شوند ، کم توجهی می کنند.
 
باید گفت : هر دو اینها از راه صحیح منحرف شده‌اند، چون ائمه (علیهم‌السلام) راه را برای ما ترسیم کرده، و به ما هشدار داده‌اند دو مساله را با هم خلط نکنیم. 
به عنوان نمونه امیرالمومنین (علیه السلام ) در فرازهای انتهایی دعایی که به یکی از یاران خود به نام نوف البکالی آموخته، می‌فرماید: «الهى! مرا از آنانى قرار مده كه نام بى معنا را مى‌پرستند.» 
 
ائمه اطهار (علیهم السلام) از یک جهت ما را به واسطه قرار دادن خویش به دعا و توسل به خدا سفارش، و از جهت دیگر به استفاده از اسباب راهنمایی نموده‌اند.
 این مساله در شرایط فعلی، منطبق بر فهم واقعی و اعتقاد ما به ائمه (علیهم‌السلام) است زیرا قطعا آنها باب اللهی هستند که از آنها می‌توان به خدا رسید. 
آنها وسیله‌اند، زنده‌اند و نزد پروردگار روزی می‌گیرند  و تقدسی دارند که از سوی خدای متعال به ایشان اعطا شده و نزد خداوند جایگاه عظیمی دارند که نه کسی قبل از آنها به آن جایگاه رسیده و نه بعد از آنها خواهد رسید و دعا به واسطه ایشان مستجاب می شود.
 
 اما این مساله، اعتقاد به تکالیف شرعی که مکلفان می‌بایست در امور مادی و عادی انجام دهند را ساقط نمی‌نماید، چون حکم حرمهای معصومین (علیهم‌السلام) از ناحیه فقهی به مساجد ملحق شده،  از این رو تنجیس آنها جایز نبوده و هر مکلف باید طهارت این مکان‌ها را حفظ نماید و حتی فورا نجاست  را از آنجا برطرف کند.
 بنابراین به طریق اولی بر کسانی که تمکن و قدرت دارند واجب است که هر خطر یا هر چیزی را که باعث این خطر می شود مثل انتقال این بیماری مسری، از زندگی مردم دفع نمایند  و این مساله تنها درباره اماکن مقدس یا مساجد نیست بلکه در مورد اماکن تجاری و سایر اماکن عمومی که احتمال عقلایی در خصوص انتقال بیماری وجود دارد نیز متعین است. 
 
بنابراین خلط عقیده ما به ائمه و مساله واجب تکلیفیِ حفظ جان‌ها درست نیست، چون حفظ نفس مقدم بر وجوب ازاله نجاست مادی از مساجد و حرم‌های مشرفه است، و حتی کسی که باعث هلاک مومن شود از ناحیه شرعی ضامن بوده، و اگر به نحو بی اعتنایی و بی‌مبالاتی به امور اعتقادی و مادی باعث این امر شود، از مصادیق جاهل غیرمعذور خواهد بود که این آیه شریفه بر او منطبق می‌شود: 
«الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً/
 (زیانکارترین مردم) آنها هستند که (عمر و) سعی‌شان در راه دنیای فانی تباه گردید و به خیال باطل می‌پنداشتند که نیکوکاری می‌کنند.؛ كهف 104)
 
ثانيا:  اهمیت  پناه بردن به خداوند متعال با استغفار و توبه و دعا  ؛ 
 
چنانکه خدا در قرآن می‌فرماید: (وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمينَ/و ای قوم، از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید تا از آسمان بر شما رحمت فراوان نازل گرداند و بر قوت و توانایی شما بیفزاید، و زنهار به نابکاری و عصیان روی مگردانید؛ 52 هود».
 
و همچنین می‌فرماید: «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ/ و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند؛ بقره 186». 
 
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز می‌فرماید: «خدا رحمت كند بنده‌اى را كه از خداى عزوجل حاجتى بخواهد و در دعاى درباره آن پافشارى و اصرار كند، خواه اجابت شود و خواه اجابت نشود، و اين آيه را تلاوت فرمود كه ابراهيم (عليه‌السلام) فرمايد: «و دعاكنم به درگاه پروردگار خود شايد به وسيله دعاى پروردگارم تيره‌بخت نباشم». 
 
امام علی (علیه السلام) نیز می‌فرماید:
 «امواج بلا را با دعا پس زنيد. بلاديده‌اى كه بلا جانش را به لب رسانده است نيازش به دعا بيشتر از عافيت چشيده‌اى نيست كه از بلا در امان است.» 
 
امام سجاد (علیه السلام ) می‌فرماید: «دعا و بلا همواره تا روز قیامت در حال برتری جویی بر یکدیگرند؛ زیرا دعا، بلا را برمی‌گرداند هرچند حتمی شده باشد.» 
 
و امام صادق (علیه السلام ) می‌فرماید: «دعا، قضا را پس از آن که محکم شده باشد، باز می‌گرداند. پس بسیار دعا کن که دعا، کلید هر رحمت و برآورده‌کننده هر حاجتی است، و آنچه نزد خداوند عز و جل است، جز با دعا به دست نمی‌آید و هیچ دری نیست که بسیار کوبیده شود جز اینکه امید است به روی کوبنده آن گشوده شود.»
 
 و امام رضا (علیه السلام ) می‌فرماید: «همانا دعا بر می‌گرداند آنچه را مقدر شده و آنچه را مقدر نشده، عرض شد : مقدرشده را دانستم مقدرنشده کدام است؟ فرمود: تا اينکه تقدير در مورد آن نشود.» 
 
باید باور و بقین داشته باشیم که ‏با توسل به معصومین (عليهم‌السلام) همان می‌شود که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده است: 
«و به واسطه ما دعا مستجاب و بلاء دفع می‌گردد.»
 
 امام باقر (علیه السلام) فرموده است: «هركه خداوند را به‌وسیله ما بخواند و ما را واسطه قرار دهد رستگار خواهد شد. و كسی كه غیر از ما اهل‌بیت را وسیله گرداند هلاک خواهد شد.» 
و داود رقی (از اصحاب امام صادق علیه السلام) می‌گوید: من از امام صادق (علیه السلام ) می‌شنیدم که هنگام اصرار دعاهایش بیشتر مواقع خدای را به حق پنج نفر می‌خواند، یعنی رسول خدا و امیرمؤمنان و فاطمه زهرا و حسن و حسین (علیهم السلام).  
ثالثا: اطلاع از سفارش امام کاظم علیه السلام به هشام بن حکم؛ زیرا این سفارش از بهترین سفارش‌هایی است که مومنان می‌توانند در چنین ایامی که فتنه‌ها زیاد شده از آن بهره ببرند.
 مهم است که این سفارش برای مردم بیان شده و مفاهیمش تبیین گردد.
 این سفارش که در حدیث دوازدهم از جلد اول کتاب شریف اصول کافی نقل شده چنین است: 
«ای هشام همانا خداوند تبارک و تعالى خردمندان و فهمیدگان را در کتابش بشارت داده و فرموده است: «پس بشارت ده به آن بندگانم که به سخن (سخنان اهل بیت زیرا آنان امنای وحی، خزّان علم الهی، خلیفه خدا بر روی زمین، اوتوا العلم، راسخان در علم و… هستند ولا غیر) گوش فرا می‌‏دهند و از آن به بهترین وجهی پیروى می‌کنند، اینانند که خدایشان هدایت نموده و اینانند همان خردمندان»، 
 
و می‌فرماید: «اى هشام! به راستى خدا را بر مردم دو حجت است: حجتى آشکار و حجتى نهان. و امّا حجّت آشکار فرستادگان و پیغمبران و امامان هستند...»
 سپس می‌فرماید: «اى هشام!
 کردار اندک از خردورز چند برابر پذیرفته آید و کردار بسیار از هوسباز و نادان پذیرفته نیاید.»
 
از خداوند متعال می‌خواهیم به حق امام موسی کاظم (علیه السلام ) که جایگاهی رفیع و عظیم پیش خدا دارد، این بلا و اندوه را از این امت رفع، و امور مسلمانان را اصلاح نماید که او بر انجام هر چیز تواناست. 
 
دفتر حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی دام ظله
شهر مقدس قم، 24 رجب الأصب 1441 هـ
موارد مرتبط پیام تشکّر و قدردانی بابت ارسال پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی‌ به مناسبت ارتحال مرجع مجاهد مرحوم آیت‌اللّه العظمی سیّدمحمّدصادق حسینی روحانی(ره) سخنی درباره تقلید و وظیفه مقلّدان حضرت آیت‌اللّه العظمی سیّدصادق روحانی(قدس سره) پس از رحلت ایشان» گفتاری از آیت الله مصطفی مصری العاملی درباره مرجع مجاهد حضرت آیت‌اللّه العظمى سیّدصادق روحانى(قدّس سرّه) مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت الله العظمی روحانی بيانيه وكيل عام حضرت آيت الله العظمى روحانى مرجع مجاهد آيت الله العظمى روحانى به ملكوت اعلى پيوست پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی روحانی در پی رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حکم شرعی دریافت واکسن برای افراد با مشاغل مختلف تولید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار فقهی و اصولی حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید ویندوزی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی دام ظله
نظر شما :
captcha