عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18329-2132     

حضرت آیت الله العظمی روحانی مدظله: آنچه مرحوم آیت الله العظمی نائینی قدس سره مرقوم داشته اند همه اش صحیح و موافق شرع است.

مرحوم آیت الله العظمی میرزا حسین نائینی اعلی الله مقامه الشریف فتوایی جامع و تاریخی درباره عزاداری سنتی امام حسین (علیه السلام) صادر کرده اند که در ادامه، متن آن را همراه با نظر آیت الله العظمی روحانی دام ظله درباره این فتوا می خوانید.
اشاره: از جمله علمای اعلام و فقهای عالیقدر جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی میرزا حسین نائینی اعلی الله مقامه الشریف یکی از اساتید طراز اول فقه و فقاهت در حوزه مقدسه نجف بوده اند که فقها و مجتهدین عالی مقامی را به جهان اسلام و جامعه تشیع تحویل داده و در سنه 1355 هجری قمری از دنیا رفته و در نجف اشرف مدفون گردیده اند، از این مرجع و فقیه عالی قدر فتوایی جامع و تاریخی درباره عزاداری سنتی امام حسین (علیه السلام) در پاسخ به سئوالات جمعی از مردم بصره، صادر گردیده که در ادامه برگزیده ای از آن را می خوانید:
 
بسم الله الرحمن الرحیم 
 
اولا: آمدن هیأت‌ها و موكب‌های عزاداری و مانند اینها در دهه عاشوراء به خیابان‌ها و مراكز عمومی، كوچه ها‌ و محل عبور و مرور بدون تردید یك عمل جایز و مباح است و در رجحانش تردیدی و جود ندارد و بهترین و مناسب ترین روش برای عزاداری و مؤثرترین شیوه تبلیغ و رساندن پیام حسینی به عموم مردم، به ویژه به جوانان و نوجوانان و كودكان است و چون سیدالشهداء علیه السلام یك شخصیت آسمانی و حجت الهی است برای تعظیم شعائرش و ارج نهادن به مقام والای آن حضرت، رعایت نكات زیر لازم است: 1- چیزهای غنایی نباشد. 2- از آلات لهوی استفاده نشود. 3- در مسیرها هنگام روبرو شدن دستجات با یكدیگر، در تقدم و تأخر و نظائر اینها، با هم برخورد ننمایند. 4- به كارهایی كه در شأن آن حضرت نیست اقدام نكنند. 
تذكر: اگر در بعضی موارد از اینگونه مسائل افتاق افتاد بی تردید حرام است ولی حرمت آن به مسئله عزاداری و مراسم حسینی سرایت نمی كند، مانند اینكه كسی در حال نماز به نامحرم نگاه كند، نگاه او كار حرام است ولی موجب بطلان نمازش نمی‌شود. 
 
ثانیا: زدن به صورت و گونه ها و سینه ها اگر چه موجب سرخی و یا سیاهی پوست هم بشود جایز است و مانع شرعی ندارد و بلكه در مورد زنجیر زدن به شانه و پشت بدن جایز بودن تقویت می یابد اگر چه سینه زنی و یا زنجیر زنی موجب خراش و خون آلودگی پوست گردد. و در مورد شمشیر و قمه زدن كه موجب جاری شدن خون از سر و پیشانی می شود اگر كسی از ضرر و زیان غیر قابل جبرانش ایمن باشد، به این معنا كه هیچ صدمه ای به استخوان سر وارد نشود و بر طبق عادت موجود در میان مردم، این مقدار خونریزی مضر و زیانبار نباشد و... - همانند افراد خبره و متخصصی كه محل شمشیر و یا قمه زدن را به خوبی می شناسند - در این صورت اقوی جایز و مشروع بودن آن است. 
 
ثالثا: شبیه سازی یا شیوه هایی از این قبیل كه از دوران‌های گذشته در میان شیعیان اثنی عشری برای رساندن پیام حادثه كربلا و تحریك احساسات دینی و عقیدتی مردم، در اغلب اماكن مرسوم بوده كه می خواستند عزاداری را با اشك ریختن و مجسّم ساختن بخشی از مصائب دلخراش سیدالشهداء علیه السلام، اقامه كنند با وجود اینكه اینگونه مسائل، اقتضاء می كند كه مردان و زنان برای نمایش دادن صحنه حوادث كربلا، از لباس‌های یكدیگر استفاده نمایند، چنین مراسمی هم، از نظر شرعی جایز است و مانعی ندارد.
(این فتوایی از الاحقر محمد حسین الغروی النائینی است)
 
*مولف کتاب عزاداری سنتی شیعیان در استفتائی نظر آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی مدظله درباره فتاوی آیت الله العظمی نائینی قدس سره را جویا شده که در جلد هفتم این کتاب ارزشمند و در صفحه 350 به چاپ رسیده است. ایشان در جواب استفتا نوشته اند:
 
بسمه جلت اسمائه؛
آنچه مرحوم استاد الفقهاء و المجتهدین آیت الله العظمی نائینی قدس سره مرقوم داشته‌اند در نهایت متانت و وضوح می‌باشد و احتیاجی به امضاء ندارد ولی برای رفع شبهه می‌نویسیم آنچه آن مرحوم نوشته‌اند همه‌اش صحیح و موافق شرع است.
 
23 جمادی الاولی 1400
محمد صادق الحسینی الروحانی 
 
 
 
موارد مرتبط پیام تشکّر و قدردانی بابت ارسال پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی‌ به مناسبت ارتحال مرجع مجاهد مرحوم آیت‌اللّه العظمی سیّدمحمّدصادق حسینی روحانی(ره) سخنی درباره تقلید و وظیفه مقلّدان حضرت آیت‌اللّه العظمی سیّدصادق روحانی(قدس سره) پس از رحلت ایشان» گفتاری از آیت الله مصطفی مصری العاملی درباره مرجع مجاهد حضرت آیت‌اللّه العظمى سیّدصادق روحانى(قدّس سرّه) مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت الله العظمی روحانی بيانيه وكيل عام حضرت آيت الله العظمى روحانى مرجع مجاهد آيت الله العظمى روحانى به ملكوت اعلى پيوست پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی روحانی در پی رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تولید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار فقهی و اصولی حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید ویندوزی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی شامل 114 جلد از آثار معظم له
نظر شما :
captcha