عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18328-185     

اعلاميه ای درباره فاجعه 19 دى قم

تاريخ: 22/10/1356

بسمه تعالى و اليه المشتكى
(وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ).
به دنبال نشر مقالاتى در انكار پاره اى از احكام ضروريه اسلام مانند «حجاب» و اهانت در روزنامه هاى تهران به مقام شامخ روحانيت و علماى اسلام و مرجعيت شيعه، كه امام ارواحنا فداه اهانت به آنها را اهانت به پيغمبر(صلى الله عليه وآله)دانسته، عواطف پاك مردم مسلمان ايران جريحه دار شد و طلاب عزيز و فضلاى حوزه علميه به همراهى مؤمنين در روز 18 دى ماه به صورت دسته جمعى به منازل مراجع تقليد مراجعه نموده و به عنوان تقبيح اين قبيل نوشته ها و اعمال غيراسلامى در تظاهرات آرامى شركت نمودند، اما متأسفانه در روز 19 دى مأمورين مسلح دولتى برخلاف هر گونه اصل اخلاقى و انسانى و برخلاف صريح اصل نهم متمم قانون اساسى به افراد بى سلاح و بى پناه حمله كردند و با تيراندازى وحشيانه اى كه با هيچ منطقى قابل توجيه نيست، ده ها نفر از طلاب جوان و مردم مسلمان را كشته و عده زيادى را مجروح ساخته و آنگاه مانند فاتحين به رژه شرم آورى در جلوی صحن مطهر پرداختند.
اين فاجعه دلخراش، كه در صفحات تاريخ ثبت خواهد شد و موجب تأثر و تأسف هر انسان با احساسى است، سودى جر افزودن به كينه و نفرت مردم مسلمان بر عاملين آن نخواهد داشت و مايه اندوه است كه هنوز اجساد مقتولين از طلاب و مردم مسلمان را به صاحبان آنها تحويل نداده اند و امكان ملاقات زخمى شدگان را از ما سلب كرده اند و با محاصره منازل مراجع ارتباط آنان را با حوزه علميه و مردم قطع كرده اند و عده اى از فضلا و مدرسين حوزه را نيز دستگير و تبعيد نموده اند.
آيا اين است مفهوم آزادى و فضاى سياسى باز؟ آيا اين است مراعات اصول بين المللى و قانون اساسى؟ آيا اين است احترام به حقوق بشر؟
ما اين قبيل اعمال خلاف انسانى و ضد بشرى و قرون وسطايى را تقبيح نموده و محكوم مى دانيم و از خداى متعال بر بازماندگان شهداى اين فاجعه، شهداى راه حق و فضيلت صبر و اجر جزيل خواهانيم و حتماً خداوند مسئولين اين جنايت را به سختى كيفر خواهد فرمود. (فَلاَ تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَه إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو الانتِقَام).

محمدصادق الحسينى الروحانى
2/صفر/98 
موارد مرتبط اعلامیه درباره قانون شکنی های رژیم شاه و حمله به مدرسه فیضیه اعلاميه ای درباره سالگرد فاجعه كشف حجاب و كشتار 19 دى راهپيمايان در قم اعلاميه ای دیگر به مناسبت فاجعه 19 دى 1356 قم اعلاميه به مناسبت چهلمين روز شهداى 29 بهمن 1356 تبريز و اعلام عزاى عمومى متن پاسخ به نامه دانشجويان درباره نقش علما در برابر استعمار متن اعلاميه در مخالفت با تصويب لايحه كاپيتولاسيون اعلاميه ای درباره چهلمين روز شهداى مدرسه فيضيه در سال 1341 نامه اى درباره تصويب نامه انجمن هاى ايالتى و ولايتى اعلاميه اى درباره 15 خرداد 1342 اعلاميه درباره جنايات رژيم شاه و اعلام لغو مراسم عيد نوروز 1357
نظر شما :
captcha