عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-7934     

نظر آیت الله العظمی روحانی درباره عرفان حقیقی

استفتاء:

نظر حضرتعالی در مورد عرفان چیست؟ آیا بنده می توانم به مباحث عرفان وارد شوم یا خیر؟ 

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ هیچ فرد متدینی منکر اصالت عرفان به معنی حقیقی آن نمی باشد و اما عرفان حقیقی برخاسته از قرآن مجید و احادیث معصومین علیهم السلام است و مقدمه عرفان حقیقی شناخت امام زمان ارواحنا فداه است.

و اما عارف‌نمایان که عشق را جایگزین عقل نموده و احادیث جعلی در تعریف عشق و عاشقی در آثارشان ذکر می نمایند از آنان باید دوری جست.

حضرت امیر علیه السلام می فرماید: إنّما الأئمّةُ قُوّامُ اللّهِ على خَلْقِهِ، و عُرَفاؤهُ على عِبادِهِ، و لا یدْخُلُ الجنّةَ إلّا مَنْ عَرَفَهُمْ و عَرَفُوهُ، و لا یدْخُلُ النّارَ إلّا مَنْ أنْکرَهُمْ و أنْکروهُ (1)

بنابراین از عرفان‌نمایان که گاهی مثنوی را بالاتر از قرآن می دانند و گاهی هم یک تار سبیل خود را معادل قرآن می دانند و می گویند اذا ظهرت الحقائق بطلت الشرایع باید دوری جست، این رشته سر دراز دارد و با این مختصر به جایی نمی رسد.

من به شما توصیه می کنم فقط راه قرآن و پیغمبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام را ادامه دهید که به سعادت ابدی نائل خواهید شد و گول الفاظ را نخورید.

-------------------------------------

۱- همانا امامان از جانب خدا تدبیر کننده کار مردمانند و کار گزاران او بر بندگانش. به بهشت در نمى آید مگر کسى که آنان را بشناسد و آنها نیز او را، و به دوزخ وارد نمى شود مگر کسى که ایشان را انکار کند و ایشان نیز او را نشناسند و نپذیرند. نهج البلاغه، خطبه ۱۵۲

 

موارد مرتبط نظر مباركتان را راجع به جلسات عيدالزهراء (سلام الله علیها) بيان فرماييد. دست زدن در مجلس عیدالزهراء (سلام الله علیها) و میلاد ائمه (علیهم السلام) چه حکمی دارد؟ عیدالزهراء (سلام الله علیها) چه روزی است؟ نظر آیت الله العظمی روحانی مدظله العالی در رابطه با مراسم و حدیث فضیلت نهم ربیع الاول ادله استحباب «اشهد ان علیا ولی الله» در اذان و اقامه چگونه می توان در زمینه عرفان و نحوه سير و سلوك و فناء فى الله پیشرفت کرد؟ آیا سيره عرفانى و صوفى كه اخيراً منتشر مى شود با سيره اهل بيت تطابق دارد؟ توصیف حضرت بلال حبشي (سلام الله عليه).
نظر شما :
captcha