عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۷ شنبه ۱۹ آبان
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَة وَ في كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
کد : 18322-671     

استفاده از آلات موسيقى در دسته های عزاداری جایز نیست و بايد جلوگيرى نمود.

استفتاء:

آيا استفاه از آلات موسيقى از، نى، ارگ و ... و نواختن آهنگ هايى بعضا طرب انگيز در دسته هاى عزادارى، شرعا جائز است يا  خير؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; اين گونه امور خلاف است و بايد جلوگيرى نمود.

موارد مرتبط آيا بهتر نیست به جاى شبيه خوانى، روضه خوانى برپا كنند؟ آيا حذف سخنرانى و اندرز از مجالس عزادرى، به خاطر سوگوارى بيشتر جایز است؟ آيا گوش دادن به موسيقى هاى شرعى در روزهاى عزای ائمه (ع) جائز مى باشد؟ حكم استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى امام حسين(ع) اشعار مداحان بايد در چه قالبى باشد؟ آیا طبل زدن در عزاى سيدالشهداء (ع) جایز است؟ خواندن روضه وهن آميز جائز نیست. اگر مداحان بعضى از روضه ها را با آهنگ هاى موسيقى بخوانند، حکمش چیست؟ آیا بستن راه عبور توسط دستجات عزادارى حسينى(ع) در خیابانها جایز است؟ آیا درست كردن خيمه گاه و آتش زدن آن در روز عاشورا جايز است و اسراف نیست؟
نظر شما :
captcha