عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1977     

آیا معنای عبارت «واضْرِبُوهُنَّ» که در قرآن کریم آمده است دعوت به خشونت است؟

استفتاء:

آیا معنای عبارت «واضْرِبُوهُنَّ» (1) که در قرآن کریم آمده است دعوت به خشونت است؟ آیا این امر در مقابل نشوزی است که با امتناع از استمتاع غیر حرجی و ضرری بر زن محقق شده است؟ و اظهار کراهت بعد از دعوت به عنف است؟

جواب:

باسمه جلّت اسمائه؛ آیه در خصوص زن ناشزه است. در تفسیر (ضرب)ی که بعد از موعظه، ترک بستر و زمانی که هیچ چیز فایده نداشت به آن امر شده، آورده ‌اند که باید به گونه ‌ای باشد که گوشت پاره نشود و استخوان نشکند، و مضروب از آن دردش می ‌گیرد اما موجب ضرر بدنی در او نمی‌ شود.

-------------------------------------------------------------

1. «آنان را به زدن تنبيه کنيد»؛ نساء (4): 34.

موارد مرتبط آیا خواندن آیاتی از قرآن سبب شفاى امراض بدنى یا روحانی می شود؟ كدام يك از آيات قرآن بر علم لدنى ائمه اثنى عشريه صراحت يا دلالت دارد؟ آيا آيه 48 سوره بقره با عقايد ما درباره شفاعت هم‌ خوان است؟ در آیه «ذلك الكتاب لا ريب فيه» چرا خداوند از کلمه «ذلك» استفاده کرده است؟ امتياز قرآن حضرت امير (ع)، به اشتمال آن در تفسير و تأويل و شأن نزول مى باشد. چرا در آیه 257 بقره كلمه «الطاغوت» مفرد آمده ولى «أَوْلِيَاؤُهُمُ » جمع آمده است؟ آیا طبق آیه «وَلَكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِى فِى الصُّدُور» قلب دارای ادراک است؟ آسانى قرآن براى ذكر در آیه «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُدَّكِر» انواع هدايت‌ هاى ذكر شده در قرآن كدامند؟ آيا «كاف» در آیه «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» كاف زائده است؟
نظر شما :
captcha