عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1933     

عصمت پيامبر (ص)

استفتاء:

فرموده خداوند متعال: «لاَ تُحَرِّكْ بهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بهِ» (1) اين گمان را ايجاد مى ‌كند كه حضرت رسول اكرم (ص) خود معصوم نیست و اين وحى خداوند تبارك و تعالى است كه او را معصوم نگاه مى ‌دارد. نظر حضرت‌عالى در اين باره چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ ترديدى نيست كه ولايت، عصمت و كردار رسول خدا (ص) تحت اختيار خودشان است و اوست كه مى ‌تواند عملى را انجام دهد يا از آن امتناع ورزد ولى در عين حال، زندگانى، توانايى و كردارش به تمامى از لطف خداوند متعال محقق شده است و اگر خداوند سبحان بر ايشان عنايت نمى ‌داشت قدرت و توانايى انجام هيچ عملى را پيدا نمى كرد.

به عبارت ديگر: خداوند متعال رسول خود را همان گونه توانا و صاحب قدرت قرار داد كه ما را بر انجام اعمال اختيارى توانايى داد و هر زمانى كه خداوند اين توانايى را از ايشان (ص) بگيرد يا حتى دريغ نمايد اين توانايى از او سلب شده و از بين خواهد رفت. خلاصه اينكه : تمامى اعمال رسول خدا (ص) به واسطه وحى از خداوند متعال بوده و اين امور در طول قدرت خداوند متعال است نه در عرض آن.

------------------------------------------------------------
1. «(ای رسول در حال وحی) با شتاب و عجله زبان به قرائت قرآن مگشای»؛ قيامت (75): 16.

موارد مرتبط آیا آیه تطهیر علاوه بر عصمت چهارده معصوم شامل طهارت مادی آنان نیز می ‌شود؟ آيه تطهير و زنان پيامبر (صلى الله عليه وآله) كدام يك از آيات كلام الله مجيد بر عصمت ائمه اثنى عشريه صراحت يا دلالت دارد؟ بيم پيامبر (صلى الله عليه وآله) از سرزنش كنندگان پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) از زبان قرآن افرادی که با پيامبر (ص) در نماز جمعه ماندند نهى پيامبر (ص) از اندوه و عصمت او نهى پيامبر (ص) به ابوبكر در غار منظور از يتيم و گمراه بودن پيامبر (ص) در سوره ضحی چیست؟ عصمت انبیا
نظر شما :
captcha