عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1932     

توبه خدا بر رسول (ص)

استفتاء:

خداوند متعال مى فرمايد: «لَقَد تَابَ اللهُ عَلَى النَّبيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالاَْنْصَارِ» (1). منظور از توبه بر رسول خدا (ص) چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ توبه به معناى بازگشت است و توبه خداوند متعال بر بنده اش به معناى بازگشت خير و رحمت به او از سوى پروردگارش است. با خواندن كل آيه شريفه معنا و مفهوم آن آشكار و روشن مى شود چرا كه مى فرمايد: «لَقَد تَابَ اللهُ عَلَى النَّبيِّ وَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الاَْنْصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيق مِنْهُمْ» (2) و بيان مى ‌دارد كه پس از اينكه نزديك بود دل‌ هاى گروهى از مهاجرين و انصار از حق منحرف شود، خداوند متعال بر آنان و پيامبر اكرم (ص) و مابقى مهاجرين و انصار توبه نمود. اين بدان معنا است كه خداوند متعال با اين بازگشت خود به گروه مذكور، بر آنان با خير منّت نهاد. زيرا ميان دل‌ هاى آنها و انحراف از مسير حق كه نزديك بود صورت گيرد، مانع ايجاد نمود و به اين وسيله خير بر همه و از جمله بر سرور و پيشواى ايشان پيامبر بزرگ خدا (ص) بازگشت و اگر خداوند متعال خير ياد شده را به آن گروه از مردم باز نمى گرداند پيشامدهاى بدفرجامى از سوى دشمنان براى همه پيش مى آمد.

------------------------------------------------------------------
1. «همانا خدا بر پيغمبر و اصحابش از مهاجر و انصار باز لطف فرمود و از لغزشهاشان درگذشت» توبه (9): 117.
2. «همانا خدا بر پيغمبر و اصحابش از مهاجر و انصار که در ساعت سختی ـ که نزديک بود دل ‌های فرقه‌ ای از آنها (از رنج و تعب در سختی ‌های جنگ تبوک و غيره) بلغزد ـ پيروی از رسولش کردند باز لطف فرمود و از لغزش‌ هاشان درگذشت»؛ توبه (9): 117.

موارد مرتبط آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ فرق استغفار و توبه در آیه «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ» چیست؟ آیا آيه (السابقون الاولون) تمامی صحابه رسول خدا (ص) را در برمى‌گيرد؟ توضيحاتى در مورد کلمه «اولى الامر منكم» در آيه «اطيعوالله و اطيعوالرسول» آیا منظور از عبس در آيه «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الاَْعْمى» رسول الله است؟
نظر شما :
captcha