عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1929     

نهى پيامبر (ص) به ابوبكر در غار

استفتاء:

چرا حزن و اندوهگين شدن ابوبكر در غار را گناه تلقى مى ‌كنيم حال آنكه در قرآن كريم غم و اندوه بسيارى از اولياى الهى مورد اشاره قرار گرفته است، مانند اين فرموده خداوند متعال كه: «وَ قَالُوا لاَ تَخَفْ وَلاَ تَحْزَنْ إِنَّا مُنَجُّوكَ» (1). حال كه غمناك شدن از گناهان محسوب مى‌ شود آيا اين با معصوم بودن پيامبران (عليهم السلام) تناقض ندارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در علم اصول مشخص گرديد كه هر امر و نهی اى در واقع نهى مولوى و دستورى تلقى مى‌ شود مگر اينكه بر اساس قراين و شواهدى، ارشادى شمرده شود و از آنجا كه در كنار آيات خطاب شده به پيامبران (عليهم السلام) در مورد نهى آنان از اندوه، قراين و دلايلى عقلى و نقلى در باب عصمت پيامبران الهى از گناه وجود دارد، نهى خطاب شده به ايشان جنبه ارشادى خواهد داشت و نه دستورى و مولوى. نيز، با توجه به اينكه اين شواهد و دلايل در مورد شخص منع شده از غم و اندوه در آيه غار موجود نیست، بنابراين اين نهى را به شكل اصلى خود، يعنى نهى دستورى و مولوى بايد حساب كرد.

---------------------------------------------------------------
1. «و فرشتگان گفتند: هيچ بيمناک و غمگين مباش که ما تو را با همه اهل بيتت غير آن زن کافرت که در ميان اهل هلاک واماند نجات می ‌دهيم»؛ عنكبوت (29): 33.

موارد مرتبط آيه تطهير و زنان پيامبر (صلى الله عليه وآله) بيم پيامبر (صلى الله عليه وآله) از سرزنش كنندگان پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) از زبان قرآن افرادی که با پيامبر (ص) در نماز جمعه ماندند عصمت پيامبر (ص) نهى پيامبر (ص) از اندوه و عصمت او منظور از يتيم و گمراه بودن پيامبر (ص) در سوره ضحی چیست؟ منظور از فراموشى كه خداوند به دو تن از پيامبران نسبت داده چیست؟ معنى خيانت زنان پيامبران برترى پيامبران بر هم و يكسان بودن آنان
نظر شما :
captcha