عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1910     

با توجه به روایت «قرآن چهره های بسیار دارد» چگونه می توان آن را داور قرار داد؟

استفتاء:

از اهل بيت (عليهم السلام) روايت شده است كه «قرآن چهره‌ هاى بسيار دارد». با توجه به اين مطلب چگونه مى ‌توان در حالت اختلاف به آن مراجعه نمود و آن را داور قرار داد؟ ضابطه‌ اى كه باعث مى شود معنايى بر معناى ديگر برترى داده شود چيست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اگر به همان متن كه از اميرمؤمنان على (علیه السلام) به ما رسيده است مراجعه نماييد، پاسخ پرسش خود را خواهيد يافت. روايت ياد شده در پرسش، ضمن سفارش امام على (علیه السلام) به عبدالله بن عباس، وقتی که او را برای گفتگو با خوارج می‌ فرستاد، فرموده شده و از اين قرار است: «به وسيله قرآن با آنان بحث و جدل نكن زيرا قرآن را چهره ‌هاى بسيار است. تو چيزى را مى‌ گويى و آنان چيز ديگرى، پس با آنان به وسيله سنت رسول خدا (ص) بحث كن و با آن دليل بياور زيرا راه گريزى در آن نمى ‌يابند» (1).

--------------------------------------------------------------

1. «لا تخاصمهم بالقرآن فإن القرآن حمال ذو وجوه تقول و يقولون، ولكن حاججهم بالسنة فإنهم لن يجدوا عنها محيصاً»؛ نهج البلاغه، خطبه‌ ها، ج ٣، ص ١٣٦.

موارد مرتبط چگونه می‌ توان یکسان نبودن تفسیر دو مفسر از قرآن کریم را توجیه نمود؟ آیا می ‌توان به شخصی که قائل به تحریف است نسبت کفر و یا انحراف داد؟ آیا نویسنده کتاب بحارالانوار با توجه به شیوه اخباری‌اش اعتقاد به تحریف قرآن دارد؟
نظر شما :
captcha