عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۹ يکشنبه ۴ خرداد
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَة وَ في كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
کد : 18323-1909     

باز بودن باب اجتهاد و نظر حتى در اصول و قواعد مشهور

استفتاء:

بسيارى از متفكران اسلامى، خواستار تجديد نظر و تغيير كل و يا بيشترِ قواعد و اصول علوم تفسير قرآن به سبب عدم وجود دليل بر آنها در قرآن و سنت هستند كه از جمله اين قواعد مى ‌توان به: قاعده نتيجه‌ گيرى با توجه به لفظ و نه بر اساس سبب نزول، قاعده ناسخ و منسوخ، قاعده نزول يك مطلب واحد ولى به سبب‌ هاى متعدد، قاعده تعدد آيات به يك سبب مشترك و قواعد ديگرى از اين دست اشاره نمود. نظر حضرت ‌عالى درباره اين ادعا چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ باب اجتهاد و نظر حتى در اصول و قواعد مشهور، براى اهل نظر و متخصصان باز است به شرط اينكه همراه با دليل و برهان و بدون ادعاى محض باشد. با این‌ حال قواعد ياد شده در پرسش را قابل بحث و نظر نمى ‌دانيم، زيرا این قواعد از جمله قوانين گفتارى عرفى هستند كه روش تمامى عقلا بر مبنای آنها بنا شده است.

موارد مرتبط اولى بودن قرآن يا حديث و روايت؟ نامگذارى سوره ‌های قرآن کریم؛ توقيفى يا اجتهادى؟ چگونه می‌ توان یکسان نبودن تفسیر دو مفسر از قرآن کریم را توجیه نمود؟
نظر شما :
captcha