عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1869     

اشتباه حلاج در موضوع وحدت وجود چه بود؟

استفتاء:

متاسفانه امروزه درباره تصوف زياد تبليغ مى شود و از افرادى مثل حلاج به عنوان شهيد عشق ياد مى شود؛ اشتباه وى در موضوع وحدت وجود چه بود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ قائلين به وحدت چهار طائفه مى باشند : دسته اى كه مسلماً عقيده شان فاسد است و التزام به آن، كفر صريح و زندقه ظاهر است، اينها معتقدند به وحدت وجود و موجود حقيقت و اينكه در واقع «لاحقيقة الا موجود واحد» ولكن آن تطورات متكثره و اعتبارات مختلفه دارد، او در خالق خالق است و در مخلوق مخلوق و از اين معنى تعبير مى كنند به توحيد خاص الخاص و صدرالمتألهين اين مطلب را به بعضى جهله متصوفه نسبت داده. حلاج ملتزم به اين مطلب بوده است و لذا در روايات از طرف امام زمان ارواحنا فداه لعن بر چنين قائلين شده است و عالمى بزرگ مانند شيخ مفيد در رد حلاج و تابعين او كتاب نوشته است. براى تفصيل بيشتر به كتب مربوطه مراجعه شود.

موارد مرتبط در ايران امامزاده های بسياری وجود دارد آيا همه آن ها مورد تاييد هستند؟ آيا وجود عذاب ‌هاى سهمناك دوزخ ناقض رحمت و عطوفت خداوند نيست؟ جز كتاب خدا هيچ كتابى از خطا و اشتباه مصون نيست‏ آيا استخاره بيش از يك بار، براى يك موضوع جايز است؟ وحدت میان شیعه و سنی در چه مواردی درست است ؟
نظر شما :
captcha