عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1653     

معصومين (عليهم السلام) واسطه فيض الهى

استفتاء:

برخى مى گويند: هدف نهايى كه در اصطلاح حكما و فيلسوفان يكى از اجزاى علت تامه مى باشد آن است كه فاعل را از قوه به فعل و هم چنين از امكان به وجوب در مى آورد.

اين هدف آغاز تصور ذهنى و پايان تحقق وجودى شىء است و سبب خروج فاعل از حالت قوه به فعليت مى باشد، مثل نجارى كه اقدام به ساخت يك صندلى نمى كند مگر براى هدفى كه در پى آن است و اگر آن هدف را تصور نكند از حالت بالقوه به ميدان تحقق فعلى آن هدف نخواهد رسيد.

بنابراين هدف نهائى نقش خاصى در تحقق معلول دارد و آن را از امكان موجود بودن به وجود داشتن در مى آورد، زيرا انگيزه فاعل در تلاش براى انجام آن محسوب مى شود. هدف خداوند از آفرينش، بندگى و پرستش است، هم چنان كه در آيه شريفه مى فرمايد: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» (1); بنابراين اعتقاد ما شيعيان و تاريخ حقيقى نيز گواه بر اين است كه امامان معصوم و اهل بيت (عليهم السلام) بودند كه خداوند را حقاً بندگى و عبادت كردند. بنابر اين مى توانيم بگوئيم كه ايشان علت غائى و هدف خلقت و واسطه فيض الهى اند; البته فقط با اين تفسير، نه اين كه مانند برخى جاهلان ايشان را در خلق و تدبير، شريك خدا بپنداريم». نظر شما در اين باره چيست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اهل بيت (عليهم السلام) علت غائىِ آفرينش هستند و ايرادى هم ندارد كه چند علت غائى در طول هم وجود داشته باشد. بديهى است كه علت غائى، عبادت است ولى از آنجا كه اين عبادت و مصداق كامل آن تنها با وجود معصومين (عليهم السلام) محقق مى شود، هم چنان كه در زيارت جامعه با عبارت: «مَنْ أَرادَ اللهَ بَدَأَ بكُمْ، وَمَنْ وَحَّدَهُ قَبلَ عَنْكُمْ، وَمَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بكُمْ» (2); بدان اشاره شده است، هيچ ايرادى ندارد تا وجود ايشان را نيز علت غائى بدانيم.

-----------------------------------------------------------

1- و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند; ذاريات: 56.

2- «هر كس كه خواهان خدا باشد از شما آغاز مى كند و هر كس يگانگى خدا را بخواهد (بشناسد) از شما بايد فرا گيرد و هر كس كه خواهان رسيدن به خدا باشد به سوى شما (بايد) توجه كند»; مفاتيح الجنان، قسمتى از زيارت جامعه كبيره.

موارد مرتبط فلسفه وجود دشمنان معصومين (عليهم السلام) معصومين (عليهم السلام) علت غايى خلقت جسم معصوم (عليه السلام) بعد از مرگ امام (عليه السلام) مسؤول غسل و دفن امام معصوم (عليه السلام) مراد از ولايت تشريعى براى امامان (عليهم السلام) بهترين دليل بر ولايت تشريعى امامان (عليهم السلام) اهل بيت (عليهم السلام) خلفاى خداوند در زمين مطلق يا محدود بودن ولايت تشريعى معصومين (عليهم السلام) آيا تمامى احكام توسط ائمه اطهار (عليهم السلام) بيان شده است يا نه؟ حضور معصوم (عليهم السلام) در بيشتر از يك مكان
نظر شما :
captcha