عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۹ يکشنبه ۴ خرداد
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَة وَ في كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
کد : 18323-1567     

بيم پيامبر (صلى الله عليه وآله) از سرزنش كنندگان

استفتاء:

خداوند عزّوجلّ در قرآن كريم چنين مى فرمايد: «وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللهَ وَتُخْفِى فِى نَفْسِكَ مَا اللهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِّنْهَا وَطَراً زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لاَ يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِى أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً وَكَانَ أَمْرُ اللهِ مَفْعُولا» (1)

الف: زيد پسر خوانده رسول خدا (صلى الله عليه وآله) بود و عموم مردم آرزو نمى كنند تا روزى همسر ميهمان خود را چنانچه طلاق بدهد به همسرى بگيرند تا چه رسد به همسر پسرخوانده. چگونه مى توان تصور نمود كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله)چنين كند؟

ب: چگونه مى شود رسول خدا (صلى الله عليه وآله) كه هيچ گاه در راه خدا از سرزنش سرزنش كنندگان بيم به خود راه نداده بود از مردم بترسد (مضمون آيه بالا) حتى بيشتر از ترس از خدا تا جايى كه كلامى از خدا نازل شود و حاوى نكوهش و سرزنش او باشد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف: رسول خدا (صلى الله عليه وآله) چنين آرزويى نداشته تا همسر زيد را بگيرد پس سؤال منتفى است، بلكه خداوند متعال به پيامبرش نام هاى همسرانش در دنيا را اطلاع داده بود و زينب همسر زيد (پسر خوانده رسول خدا (صلى الله عليه وآله)) يكى از آن ها بود، بدين ترتيب كه پيامبر (صلى الله عليه وآله) مى دانست كه اگر زيد او را طلاق دهد همسر وى خواهد شد.

اما اين مطلب را كه خدا به او گفته بود مخفى مى كرد. در عين حال هنگامى كه زيد براى طلاق دادن همسرش اقدام كرد و موضوع را به پيامبر اطلاع داد، پيامبر او را نصيحت كرد تا چنين كارى نكند و همسر خود را طلاق ندهد ولى زيد مى خواست طلاق دهد و اين اراده الهى بود كه توسط زيد و بدون آن كه بداند تحقق يافت تا زينب به همسرى پيامبر درآيد.

ب: شكى نداريم كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) در كار رسالت الهى خود بيمى از سرزنش كنندگان به خود راه نمى داد. بديهى است كه بيم او از مردم، با بيمى كه از خدا داشت قابل مقايسه نبود و هيچ ترس ديگرى به اندازه ترس از خدا برايش اهميت نداشت; بنابر اين درست نيست كه بگوييم ترس او از مردم، بيش از ترس او از خدا بود.

وانگهى حقيقت بيم او از مردم چه بود؟ آيا جز اين بود كه خود را از اذيت و آزارشان برهاند و بتواند خبر مربوط به موضوع زينب و همسرى با او در آينده را بعنوان سر پنهان بدارد؟ ولى وقتى خدا امر كرد كه اين راز را علنى نمايد تا بتواند سنت غلط جاهليت را باطل كند پيامبر (صلى الله عليه وآله) نيز اقدام نمود، موضوع را علنى كرد، دستور خدا را عملى ساخت و به هر آنچه كه در اين باره گفته مى شد اعتنا نكرد.

----------------------------------------------------------------

1- و آنگاه كه به كسى كه خدا بر او نعمت ارزانى داشته بود، و تو نيز به او نعمت داده بودى، مى گفتى: همسرت را پيش خود نگاه دار و از خدا پروا بدار، و آنچه كه خدا آشكار كننده آن بود در دل خود نهان مى كردى و از مردم مى ترسيدى; با آنكه خدا سزاوارتر بود كه از او بترسى، پس چون زيد از آن زن كام برگرفت و او را ترك گفت وى را به نكاح تو در آورديم تا در آينده در مورد ازدواج مؤمنان با زنان پسرخواندگان شان چون آنان را طلاق گفتند، گناهى نباشد و فرمان خدا صورت اجرا پذيرد; احزاب: 37.

موارد مرتبط منع حضرت زهرا (عليها السلام) از قرائت شعر قاتل پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) مسموميت پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) سندیت بوسيدن دست حضرت فاطمه (عليها السلام) توسط پيامبر اكرم (ص) دليل بوسيدن دست حضرت زهرا (عليها السلام) عدم ازدواج حضرت خديجه (عليها السلام) قبل از ازدواج با پيامبر (ص) دور شدن شياطين در شب ميلاد پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) تعداد عروج پيامبر (صلى الله عليه وآله) عروج جسمى يا روحى پيامبر (صلى الله عليه وآله) معراج پيامبر (صلى الله عليه وآله) و كربلا
نظر شما :
captcha