عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1481     

راز ولادت على (عليه السلام)

استفتاء:

راز ميلاد حضرت على (عليه السلام) درون خانه كعبه چه مى باشد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ شيخ مفيد در كتاب ارشاد مى فرمايد: «پيش و پس از حضرتش هيچ نوزادى در خانه خداوند متعال زاده نشده و اين كرامتى است كه از سوى خداوند متعال به دليل بزرگداشت مقام والايش براى ايشان قرار داده شده است». (1)

------------------------------------------------------------------------

1- داستان ميلاد مبارك حضرت امير صلوات الله عليه در كعبه معظمه در كتاب روضة الواعظين، ص 134 چنين آمده است:

يزيد بن قعنب مى گويد: همراه عباس بن عبد المطلب و گروهى از خاندان عبد العزى كنار كعبه نشسته بوديم كه فاطمه دختر اسد، مادر امير المؤمنين، در حالى كه نه ماهه به على (ع) آبستن بود آمد و او را درد زايمان گرفته بود. فاطمه گفت:

پروردگارا! من به تو و به فرستادگان و كتاب هاى ايشان مؤمنم و گفتار نياى بزرگوار خودم ابراهيم خليل (ع) را تصديق مى كنم و او اين خانه عتيق را ساخته است.

پروردگارا! ترا سوگند مى دهم به حق كسى كه اين خانه را ساخته است و به حق اين مولود كه در شكم دارم، زايمان مرا بر من آسان فرماى. يزيد بن قعنب مى گويد: ما خود ديديم كه پشت خانه كعبه شكافته شد و فاطمه دختر اسد وارد كعبه شد و از چشم هاى ما پوشيده ماند و ديوار كعبه به هم برآمد.

آنچه كوشيديم كه قفل در كعبه گشوده شود، گشوده نشد. دانستيم كه اين به فرمان خداى عز و جل است. پس از روز چهارم از كعبه بيرون آمد و على (ع) در دستش بود و گفت: من بر همه زنان پيش از خود برترى يافتم، زيرا آسيه دختر مزاحم (يعنى همسر مؤمن فرعون) خداى را پوشيده و به اضطرار عبادت كرد و مريم دختر عمران درخت خرماى خشكيده را به دست خود به سوى خويش كشيد و از آن خرماى تازه و رسيده خورد و حال آنكه من وارد كعبه شدم و از ميوه ها و خوراكي هاى بهشت خوردم و چون خواستم بيرون آيم، سروشى بر من بانگ زد كه اى فاطمه! او را على نام بگذار كه او على و خداوند على اعلى است، و نام او را از نام خود مشتق ساختم و به ادب خود او را ادب و به امور پوشيده اى از علم خود آگاهش كردم. و او همان كسى است كه بت ها را در خانه من مى شكند و بر فراز خانه ام اذان مى گويد و مرا تقديس و تمجيد مى كند. خوشا به حال آن كس كه او را دوست بدارد و فرمان برد و واى بر كسى كه او را دشمن بدارد و نافرمانى كند.

موارد مرتبط شركت در نماز جماعت توسط حضرت على (عليه السلام) شهادت بر ولايت حضرت على (عليه السلام) گريستن على (عليه السلام) هنگام غسل بدن فاطمه (عليها السلام) دليل عدم ذكر نام حضرت على (عليه السلام) در قرآن حديثى درباره دشمن على (عليه السلام) تفسير سخنان على (عليه السلام) در نامه اى به معاويه محبت پيامبر (ص) به حضرت زهرا (عليها السلام) و امام على (عليه السلام) على (عليه السلام) و سپاه اسامه تقيه ائمه (عليهم السلام) نام گذارى فرزند حضرت على (عليه السلام) به نام عثمان
نظر شما :
captcha