عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1220     

جزع و بى‏ تابى در مسائل اهل بيت ‏عليهم السلام‏

استفتاء:

معنى و مفهوم جزع و بيتابى چيست؟ و آيا بى‏ تابى بر مصائب اهل‏ بيت‏ عليهم السلام از عموميت حكم كراهت بى‏ تابى در موقع مصيبت مستثنى شده است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ جزع، آشكار كردن غم و ناراحتى است و مقابل جزع، صبر است.

معنى شايع جزع و بى‏ تابى، در اصطلاح جزع بر مصيبت است و در روايات نهى از بى ‏تابى موقع مصيبت ‏زدگى وارد شده است و فقها به زشتى و كراهت آن فتوا داده‏ اند، لكن امام صادق‏ عليه السلام در حديثى معتبر مى ‏فرمايند: گريه و بى‏ تابى همه جا مكروه است مگر بر حسين صلوات الله عليه. 

در نص ‏هاى صريح به گريه و تباكى (حالت گريه پيدا كردن) براى امام حسين‏ عليه السلام دستور داده‏ اند و تحريض و تشويق بر اين امر بدانجا رسيده است كه اشكى به اندازه بال مگسى را سبب بخشش تمام گناهان شمرده‏ اند.

موارد مرتبط رقص و پايكوبى جوانان در اعياد و ميلاد معصومين (علیه السلام) چه حکمی دارد؟ ريشه عزادارى بر امام حسين‏ عليه السلام در روايات معصومين ‏عليه السلام‏ چگونگى شركت زنان در عزادارى سيدالشهداء (عليه السلام) در ظهر عاشورا عزادارى امام حسين(عليه السلام) مقدم است يا نماز ظهر؟ گريه و بى تابى همه جا مكروه است مگر بر امام حسين علیه السلام.. حکم كف زدن در جشن هاى مولودى ائمه(عليه السلام) چیست؟
نظر شما :
captcha